søndag den 13. maj 2012

Farvel

Nu sidder jeg så i Lusaka endnu en gang og har en sidste dag i Zambia inden jeg flyver herfra mandag. Det er underligt at 4,5 måneds rejse i Afrika pludselig skal slutte.
Endnu mere mystisk var min sidste dag i mit zambiske hjem i Nyimba i går. Jeg skulle sige farvel på skolen og alle mine grade 4 elever så bare på mig og sagde ”No madame!!” Så de børn kunne faktisk godt lide mig, hvor meget de end snakkede, larmede, dansede og ikke hørte efter imens jeg forsøgt at lære dem at dividere.. Jeg havde også en farvelrunde i boma, hvor jeg sagde farvel til Hannah og Ninnas familie samt Joy og Kendell (amerikanerne). Det var så svært at forstå, at det var sidste gang jeg skulle gå forbi Nyimba Secondary School på vej hjem fra Boma, høre mine elever (og 100 andre villagebørn) råbe ”Dorti, how are you???!!!” ”Madame! How are you???!!” og sidste gang jeg skulle sidde på bambusmåtten med alle mine søstre og spise nshima med soja-pieces.
Denne morgen havde jeg så endnu et tårevældet farvel med min søde afrikanske familie hvorefter jeg blev skyndet ind i en faldefærdig taxa (ingen indvendige dørhåndtag, stik hånden ud igennem vinduet!) og fik en bus fra Nyimba busstation mod Lusaka. Mine to rygsække (lille og stor) lignede noget der skulle til at eksplodere, og det blev ikke mindre af, at mamma mente at jeg skulle have en kæmpe pose majsmel med hjem.
Jeg har i den seneste uges tid ellers virkelig fået udlevet min indre Monet og jeg har i hvert fald fundet ud af, at jeg ikke skal være maler! Det duer min tålmodighed ikke til. Vi fik færdiggjort skiltet til skolen og så malede jeg de to tavler i klasselokalerne efter at en af lærerne (eller nej, han havde fået en anden fyr til det, læreren kiggede bare på) havde fyldt nogle af hullerne ud. Da jeg gik i gang med den første, slog det mig at jeg nok var en smule ’in over my head’ (en ting, som jer der kender mig ved, jeg ikke er glad for at indrømme!). Jeg fik dog færdigmalet begge tavler, puha.
Jeg flyver 12.50 fra Lusaka mandag(hvis det da er til tiden) og lander 12.45 i Kastrup tirsdag. Vi ses snart!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar