mandag den 5. marts 2012

Skolen

Som beskrevet før, er og har skolen været lidt af en udfordring for os. Walter Heibert skole blev stiftet i 2007 af atate Maponda og en reverend fra Canada (Hed sjovt nok: Walter Heibert, som familien Mapondas ældste søn også gør) blandt andet. De har fjernet school feen på 5000 kwacha pr. måned (5 kr. ca), og oplevet et øget antal elever på skolen. Som Maponda siger, er det frygteligt at familierne ikke prioriterer uddannelse højere, end at de kan spare 5000 sammen om måneden, for det lyder på ham, som om at det er penge, man sagtens kunne spare sammen. 

Stadig er der dog en del børn, som ikke går i skole i området. Dette er en af de mange ting Maponda kæmper for at få ændret (og vi kæmper med). Altså det er når han ikke lige ligger i sin seng og ser film og får serveret te, scones og andre gode ting af sine døtre!

Tilbage til skolen. Vi har to klasse lokaler og et library, som bruges som klasselokale. Der er grade 1,2,3 og 4. Man skal egentlig starte i grade 1 som 7-årig, men det håndhæves slet ikke. I vores grade 4 har vi derfor elever i alderen 9-16 år, hvoraf de fleste er vores kusiner, fætre eller lignende. Mange af dem kan ikke læse eller skrive og kan endnu mindre engelsk. Grade 4 er nu ret gode skal det lige siges, grade 2 har virkelig svært ved det hele. Men de er selvfølgelig heller ikke så gamle.

Der er i teorien fire lærere ansat af staten. Den ene har dog taget et halvt års orlov for at bygge sit hus. Fair nok, problemet er bare at der ikke lige ansættes en vikar. Så de tre lærere stod nu med tre klasser. Head madame, Mrs. Nyrienda, underviste derfor grade 2 og 4 på samme tid, da vi startede på skolen. Mr. Liker grade 1 og Raymond grade 3. 

Da vi startede på skolen begyndte vi at havde grade 4 i engelsk og matematik og grade 1 begyndte at møde kl. 11 (de tror de møder kl. 10, african time – smart).
Så hver lærer kunne have én klasse af gangen, skide smart.

I matematik begyndte vi med at trække trecifrede tal fra hinanden. Der er virkelig stor forskel på, hvor meget eleverne kan, men vi endte med at have de fleste rimelig godt med synes vi. Vi fortsatte med alle tabellerne (dem er eleverne vidst blevet godt trætte af!) og gangestykker. I dag begyndte vi at gange et to-cifret tal med et et-cifret. De har virkelig svært ved at koncentrere sig og alt andet end at se på tavlen når der gennemgås stykker er spændende, så når de får opgaver, er der ikke en eneste der kan finde ud af det. Jeg tror umiddelbart vi skal gange det næste lange stykke tid..

I engelsk har vi lavet ’My presentation’, frugter/grønsager og tøj. Sidstenævnte to resulterede i ’I wear groundnuts’. Som nyeste emne har vi påbegyndt ’dyr’.

Det går bestemt fremad på skolen, hvor børnene dog er ved at blive lidt for vandt til os! ’CHONGA!’ (=Vær stille) er det mest brugte udtryk, men ellers går det fint J Lærerne er som beskrevet ret specielle og man tager bogstavelig talt EN dag af gangen… 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar